Departamentul pentru Armamente

Evenimente


EXPOMIL 2005 Joi, 20 Octombrie 2005

  • JW_PLG_SIG_CLICK_TO_ENLARGE DSC00160_448x336.JPG

    Aspect de la eveniment

Vizualizaţi galeria online integrată la adresa :
http://dpa.ro/ce-facem/relatii-publice/evenimente?start=45#sigFreeIdd17124e3b3

Organizate în numeroase ţări, cu o frecvenţă constantă, târgurile internaţionale de armamente au devenit o realitate a zilelor noastre. Aceste manifestări urmăresc promovarea tehnologiei de ultimă oră în domeniul sistemelor de arme şi echipamentelor de tehnică pentru apărare, precumt şi dezvoltarea contactelor între state şi cooperarea industrială, prin facilitarea schimbului de experienţă între reprezentanţii firmelor producătoare de tehnică militară.

La baza acestor manifestări se află intenţia ţărilor de a participa la programele de cooperare internaţională prin care se pot asigura atât standardizarea cerinţelor în scopul realizării interoperabilităţii, cât şi reducerea costurilor şi riscurilor programelor de achiziţii ale sistemelor de armament, în paralel cu contribuţia la creşterea încrederii reciproce în efortul mondial pentru destindere şi menţinere a păcii.

Dacă la început tărgurile internaţionale de armamente se desfăşurau cu precădere în ţările occidentale, după 1991 ele au început să aibă loc şi în ţări foste membre ale Tratatului de la Varşovia, cu o periodicitate de doi ani. În prezent, astfel de manifestări internaţionale sunt organizate în oraşe precum Brno, Trencin, Budapesta, Varşovia, Plodviv şi Bucureşti.

Prima ediţie aExpoziţiei de tehnică şi tenologii pentru apărare-EXPOMILs-a desfăşurat în anul 1999 la Bucureşti, din iniţiativa Ministerului Apărării Naţionale (Departamentul pentru Apărare şi Statul Major General). Ea a urmărit prezentarea, în mod concret, a rezultatelor mai multor ani de muncă ai structurilor responsabile cu înzestrarea armatei şi, totodată, evidenţierea potenţialului tehnologic atins de institutele de cercetare şi agenţii economici din industria naţională de apărare, precum şi modul de valorificare a acestuia în cadrul realizării programelor majore de achiziţii. Următoarele ediţii ale EXPOMIL au fost organizate de ROMEXPO, cu sprijinul Ministerului Economiei şi Comerţului şi Ministerului Apărării Naţionale.

Toate ediţiile EXPOMIL au atras un număr însemnat de participanţi: firme autohtone (CN Romarm SA, SC MFA SA Mizil, SC Aerostar SA Bacău, , SC IAR SA Braşov, SC Avioane Craiova SA, SC Romaero SA, SC Electromagnetica SA, SC Elprof SA, SC UTI Grup SRL, SC Romsys SA, SC Magica SRL, CN Romtehnica SA etc.) şi străine (Oerlikon Contraves AG-Elveţia, BAE Systems- Marea Britanie, Raytheon International-SUA, Lockhead Martin-SUA, EADS-Franţa, Kraus Maffei-Germania, Elbit Systems, Rafael, IAI-Elta etc.). S-a înregistrat o creştere continuă a numărului firmelor participante, de la 85 în anul 1999 la 91 în anul 2001 şi 128 (dintre care 57 firme străine) în anul 2003.

Ministerul Apărării Naţionale a participat în mod constant la toate ediţiile EXPOMIL cu un stand propriu, în cadrul căruia au fost prezentate realizările unor structuri precum: Departamentul pentru Armamente, Agenţia de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare, Universitatea Naţională de Apărare, Academia Tehnică Militară, Direcţia Topografică etc.

Simultan cu expoziţia de tehnică militară a fost organizat permanentSeminarul internaţional ICOMIL, cuprinzând prezentări şi expuneri ale experţilor din ţări membre NATO, ţări membre PfP şi alte ţări cu care România desfăşoară relaţii de colaborare industrială, precum şi reprezentanţilor autorităţilor executive şi legislative din România, Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Economiei şi Comerţului, agenţilor economici autohtoni, pe următoarele tematici:

- Restructurarea industriei naţionale de apărare- Oportunităţi de privatizare şi investiţii în acet sector- Interoperabilitate, codificare şi standardizare (1999);

- Industria de apărare: restructurare şi privatizare, necesitate şi oportunitate-Interoperabilitate, codificare, standardizare, asigurarea calităţii şi practica achiziţiilor (2001);

- Industria de apărare: capabilităţi şi posibilităţi de susţinere a procesului de realizare a interoperabilităţii forţelor, conform cerinţelor Alianţei-Interoperabilitate, codificare, standardizare şi managementul calităţii (2003).

Cea de-a IV-a ediţie a Expoziţiei de Tehnică Militară EXPOMIL reprezintă prima manifestare de acest fel organizată după dobândirea, de către România, a statutului de membră NATO cu drepturi depline. În acest an, Ministerul Apărării Naţionale va participa din nou cu un stand propriu în cadrul şi va organiza, prin Departamentul pentru Armamente, ediţia corespunzătoare a seminarului internaţional ICOMIL, cu tematica

Organizarea Expoziţiei de Tehnică Militară EXPOMIL şi Seminarului Internaţional ICOMIL a demonstrat necesitatea şi utilitatea acestui tip de manifestări, contribuind la dezvoltarea colaborării între industriile naţionale de apărare, între armatele ţărilor membre NATO şi cele ale ţărilor partenere, de cooperare în vederea identificării atât a celor mai potrivite căi de adaptare la actualul context internaţional, cât şi a celor mai eficiente răspunsuri la noua gamă de riscuri generată de tranziţia către valorile europene şi internaţionale, în condiţiile competiţiei specifice economiei de piaţă.

Grupurile de lucru LG 2 ( Land Group 2 on Close-Combat Armour) şi LG 3 (Land Group 3 on Close Combat Infantry) fac parte din NATO ARMY ARMAMENTS GROUP.

Principalele domenii de interes pentru LG 2 sunt:

      - vehicule de luptă;
      - vehicule de suport logistic;
      - sisteme de armă, asociate vehiculelor de luptă, muniţia aferentă acestora, sistemele de suport logistic;
      - caracteristicile vehiculelor viitorului;
               - standarde aferente domeniului vehiculelor de luptă;

 

LG 2 caută să identifice zonele de cooperare pentru ţările membre NATO în domeniile:

      - sisteme de arme şi de suport logistic;
      - dezvoltarea muniţiilor şi asigurarea interoperabilităţii acestora;
               - definirea caracteristicilor vehiculelor viitorului şi standarde aferente pentru acestea;

 

Domeniile de activitate ale LG 3 sunt:

      - armamentul de infanterie şi de calibru mediu şi muniţia pentru acestea;
      - obuziere uşoare, medii şi grele şi muniţia aferentă;
      - grenade;
      - armament antiblindate, exclusiv armamentul principal al tancurilor;
      - dezvoltarea blindajelor în concordanţă cu sistemele de armă antiblindate;
      - echipament personal de protecţie balistică pentru militari;

 

In acest an, la iniţiativa delegaţiilor române, membre ale celor două grupuri de lucru s-a desfăşurat în premieră reuniunea comună a celor două grupuri de lucru în Sibiu.
Programul de lucru al celor două grupuri s-a desfăşurat în perioada 19.09-23.09.2005.
Şedinţa comună a celor două grupuri a avut loc în Sibiu în zilele de 19 şi 20 septembrie a.c., în sala de conferinţe a hotelului "Împăratul Romanilor". Sesiunea comună a avut în agenda comună subiecte de interes pentru ambele grupuri, precum: vehicule blindate ale viitorului, tunuri pentru vehiculele de luptă ale infanteriei, muniţie pentru calibre medii, revederea unor stanag-uri, agenda viitoarelor sesiuni ale celor două grupuri. Sesiunea comună a celor două grupuri s-a încheiat în seara zilei de 20 septembrie 2005, când secretarul de stat şi şef al Departamentului pentru Armamente a oferit o cină de lucru la care a participat şi şeful Statului Major General. Cu această ocazie preşedintele grupului LG2, domnul Wolf a mulţumit conducerii armatei române pentru organizarea sesiunii commune a celor două grupuri în România, precum şi pentru ospitalitatea deosebită şi şansa de a cunoaşte frumuseţea ţării noastre.

În perioada 22-23.09.2005 membrii celor două grupuri au participat la exerciţiul demonstrativ DEMEX-2005 în Poligonul Cincu şi Cârţişoara. Cu această ocazie membrii celor două grupuri au putut aprecia calităţile tehnicii militare din dotarea armatei române, participante la exerciţiul demonstrativ. La activitatea demonstrativă a participat preşedintele NATO ARMY ARMAMENTS GROUP (NAAG) domnul general maior Henrik Dam, care a apreciat în mod deosebit performanţele tehnicii de luptă din dotarea armatei române. În poligonul Cârţişoara, în data de 23 septembrie 2005, s-au executat trageri de luptă cu armamentul de pe tancul românesc TR-85M1 şi maşina de luptă a infanteriei MLI-84 M. Cu această ocazie membri ai celor două grupuri de lucru şi preşedintele NAAG şi-au manifestat dorinţa şi au primit acceptul de a trage cu armamentul de pe cele două blindate. Membrii celor două grupuri de lucru şi-au exprimat aprecierile pentru cele două sisteme de armă.

DEMEX-05 CONFIRMAREA UNEI PROVOCĂRI Sâmbătă, 01 Octombrie 2005

DEMEX-05 a constituit pentru Departamentul pentru Armamente un moment de bilanţ intermediar, având în vedere faptul că majoritatea categoriilor de tehnică cu care Forţele Terestre au participat la exerciţiu fac parte din programele de modernizare pe care Departamentul pentru Armamente le derulează, iar nu în ultimul rând acestea înglobează rezultate ale activităţilor de cercetare-dezvoltare desfăşurate în ultimii ani.
Toate acestea constituie rezultatul unei noi abordări a achiziţiilor militare, ca proces, promovată şi avută în vedere de către Departamentul pentru Armamente.
Fundamentul pe care se bazează abordarea problemei înzestrării Armatei României îl reprezintă necesitatea de înzestrare a combatanţilor cu suportul tehnic care să asigure superioritatea în toate tipurile de conflicte moderne şi recunoaşterea faptului căinvestiţia în echipamente, sisteme de arme şi tehnologie este o componentă critică a viitoarei capacităţi strategice defensiv-active.
Schimbările de pe pieţele de armament avertizează asupra tendinţelor viitoare:
- mai puţine programe noi şi mai multă atenţie sistemelor existente;
- fondurile alocate dictează progresul tehnologic şi noile sisteme;
- viitorul aparţine programelor derulate în comun;
- integrarea produselor din raft ia locul tehnologiilor unice militare;
- provocarea dintre inserţia de tehnologii şi inventarea de tehnologii;
- reorganizarea industrială la nivel naţional şi global;
Dintre problemele legate de un management performant, într-un sistem unitar de management al achiziţiilor şi asupra cărora trebuie să se manifeste atenţie deosebită evidenţiez ca necesare:
- dezvoltarea si achiziţionarea de echipamente noi, interoperabile cu cele utilizate de NATO, pe bază de programe majore de modernizare în concordanţă cu cerinţele aprobate de Statul Major General şi obiectivele de parteneriat asumate, în special prin realizarea sistemului integrat de management al spaţiului aerian, sistemelor tip C4I, protecţiei NBC, apărării antiariene ş.a.;
- identificarea de noi metode şi surse de finanţare în scopul asigurării finanţării multianuale a programelor de modernizare a tehnicii de luptă;
- contribuţia activă la obţinerea şi îmbunătăţirea continuă a raportului performanţă/costuri în achiziţii şi a eficienţei investiţiilor în dezvoltare tehnologică;
- coordonarea politicii de achiziţii cu politicile guvernamentale în domeniul economic şi de restructurare a industriei de apărare, domeniu strategic al fiecărui stat;
- investiţie financiară mai puternică în fazele iniţiale de cercetare-dezvoltare, corelat cu o politică activă de achiziţii din raft (COTS);
- abordarea în relaţiile internaţionale a problemei achiziţiilor coordonate, armonizarea conceptelor, utilizarea unui limbaj, unor cerinţe şi proceduri comune în practica achiziţiilor militare, precum şi constituirea de grupuri sau consorţii ale cumpărătorilor, cu avantaje ce constau în costuri unitare reduse, calitate mai bună, siguranţă ridicată a furnizării, afaceri transparente şi nediscriminatorii;
- o mai mare deschidere şi relaţii de cooperare constructive cu industria şi alte firme specializate, bazate pe parteneriat şi identificarea de ţinte şi oportunităţi comune, sprijinite de competiţie în selecţia contractorilor, pentru a se asigura utilizarea eficientă a fondurilor, împărţirea riscurilor, calitatea, mentenanţa si disponibilitatea tehnicii aflate la trupe;
- reconsiderarea problemelor de offset, transfer tehnologic, protecţia mediului şi a proprietăţii industriale în contractele externe.
Structura de bază a Ministerului Apărării Naţionale care are misiunea de a transforma cerinţele tehnice si operaţionale ale categoriilor de forte ale armatei în sisteme de armament şi de a conduce programele majore de achiziţii de tehnică militară şi cercetarea ştiinţifică în domeniile sale de responsabilitate este Departamentul pentru Armamente. Acesta reprezinta Romania in cadrul organismelor specifice ale NATO (Conferinta Directorilor Nationali pentru Armamente-CNAD si Organizatia pentru Cercetare si Tehnologii-RTO), asigură armonizarea tehnică şi procedurală cu aceste structuri şi răspunde de politica în domeniul practicilor de achiziţii de tehnică militară în plan national.
Principalul obiectiv al Departamentului pentru Armamente in managementul integrat al programelor aflate in responsabilitate este achiziţionarea sistemelor de armament care înglobează tehnologii moderne în scopul satisfacerii cerinţelor categoriilor de forţă ale armatei, pentru asigurarea interoperabilităţii cu forţele NATO şi în functie de resursele puse la dispoziţie.
Achiziţiile majore de echipamente se realizează prin directori de programe şi echipe integrate de program. Managerilor de programe li s-a acordat autoritatea de a administra proiectele, lucrând în strânsă legătură cu reprezentanţii categoriilor de forţe beneficiare şi cu firmele care realizează echipamente şi servicii pentru armată.
Aceste schimbări, şi definirea cu claritate a responsabilităţilor care se desprind din statutul Departamentului pentru Armamente au condus la creşterea implicării atât a personalului propriu cât şi al celorlalte structuri implicate în procesul de achiziţii.
Ca rezultat al politicii duse de către Departamentul pentru Armamente şi de către celelalte structuri militare implicate în domeniul achiziţiilor, la Exerciţiul DEMEX-05 au putut fi văzute în acţiune mijloacele tehnice de ultimă oră aflate în înzestrarea Forţelor Terestre sau având misiuni de sprijin a acţiunilor acestora.
Aceste mijloace au putut fi văzute şi în cadrul expoziţiei de tehnică militară organizată cu ocazia DEMEX-05, prin grija Departamentului pentru Armamente, la Poligonul CINCU.
La această expoziţie au participat agenţi economici din industria de apărare, astfel:
- Integratorii industriali ai principalelor programe de modernizare a tehnicii pentru sprijinul acţiunilor Forţelor Terestre sau intrate în înzestrarea acestora:
- SC IAR SA Braşov, integrator al elicopterului modernizat IAR 330 PUMA SOCAT;
SC MFA Mizil SA, integrator al maşinii de luptă modernizate a infanteriei MLI 84M, SC ARSENAL Reşiţa SA, integrator pentru sistemul AA cal. 35 mm;
- SC UZINA MECANICĂ Bucureşti SA, integrator al programului de modernizare a tancului românesc TR 85M1;
- SC AEROSTAR SA Bacău, integrator pentru sistemul artileristic LAROM-ACCS;
- CN ROMARM SA cu filialele sale care furnizează echipamente şi armament pentru Forţele Terestre (SC Uzina Mecanică Cugir SA, SC Fabrica de Arme Cugir SA, SC Uzina Mecanică Sadu SA pentru armament şi muniţii de infanterie, SC Uzina Carfil Sa Braşov cu sisteme de aruncătoare de bombe şi muniţia aferentă, SC Uzina Mecanică Tohan SA, SC Uzina Mecanică Plopeni SA şi SC Uzina de Produse Speciale Dragomireşti SA ca furnizori de muniţii de artilerie, SC Uzina Automecanica Moreni SA ca principal furnizor de mijloace uşor blindate pe roţi pentru infanterie, SC Uzina Electromecanica Ploieşti SA, furnizor de tehnică de rachete);
- SC PRO OPTICA SA şi SC IOR SA, principali furnizori de aparatură şi sisteme optoelectronice de observare şi ochire pe timp de zi şi noapte;
- SC STIMPEX SA ca furnizor de echipamenrte individuale de protecţie balistică;
- Agenţia de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii militare şi Academia Tehnică Militară ca unităţi fanion de cercetare-dezvoltare din structura Departamentului pentru Armamente, cu unele rezultate recente ale activităţilor de cercetare-dezvoltare.
Câteva dintre cele mai semnificative realizări ale acestora, cu obiective propuse, unele caracteristici şi domenii de utilizare, merită să fie popularizate:


Elicopterul IAR 330 PUMA SOCAT

Obiective:

•  transformarea elicopterului PUMA pentru a fi compatibil NATO;
•  furnizarea a 2 escadrile de elicoptere multirol PUMA pentru misiuni de luptă (antitanc, recunoaştere şi transmitere de date în timp real), transport de trupe şi echipamente, zboruri pe timp de zi şi noapte, comunicaţii securizate, protecţie împotriva undelor electromagnetice şi navigaţie operaţională în condiţii climatice extreme;
•  furnizarea unei escadrile de elicoptere pentru transport în condiţiile standard NATO.

Maşina de luptă a infanteriei MLI 84M

Obiective:

•  asigurarea interoperabilităţii cu sistemele NATO;
•  îmbunătăţirea parametrilor de performanţă;
•  transfer know-how în industria naţională;
•  asigurarea suportului logistic.

Obiective ale modernizării:

•  creşterea puterii de foc prin echiparea cu turela OWS-25 şi lansator de rachete antitanc Spike;
•  îmbunătăţirea mobilităţii prin folosirea unui motor nou, îmbunătăţirea protecţiei, implementarea unor sisteme noi de comunicaţii cu staţii radio cu salt de frecvenţă şi sistem C 2 I, şi asigurarea posibilităţilor de operare pe timp de noapte utilizând echipamente IR.

Sistemul AA cal. 2x35mm tractat

Obiective:

•  asigurarea interoperabilităţii cu sistemele NATO;
•  furnizarea pentru Forţele Terestre a 3 divizioane pentru operaţiuni pe timp de zi şi noapte;
•  asigurarea capabilităţii de a angaja lupta cu ţinte uşor blindate;
•  transferul tehnologiei de producţie la CN ROMARM SA.

Sistemul antiaerian cal. 2x35mm autopropulsat

Obiective:

•  asigurarea interoperabilităţii cu sistemele NATO;
•  furnizarea către Forţele Terestre a 2 batalioane de apărare antiaeriană;
•  transferarea către CN ROMARM a tehnologiei de asigurare a mentenanţei.

Tancul mijlociu românesc modernizat TR 85M1

Obiective:

•  asigurarea interoperabilităţii cu sistemele NATO;
•  furnizarea către Forţele Terestre a unui batalion de tancuri TR 85M1;
•  îmbunătăţirea performanţelor şi capabilităţilor;
•  realizarea modernizării şi asigurarea suportului logistic în industria naţională;
•  mărirea puterii de foc (în special utilizând muniţie tip APFSD) şi îmbunătăţirea sistemului de stabilizare a turelei;
•  îmbunătăţirea mobilităţii, a protecţiei, a sistemelor de comunicaţii (folosind staţii radio cu salt de frecvenţă) şi a operabilităţii pe timp de noapte (folosind camere cu imagine termală).

Sistemul artileristic LAROM-ACCS

Obiective:

•  asigurarea interoperabilităţii cu sistemele NATO;
•  integrarea rachetelor cu bătaie de 45km;
•  implementarea unui sistem de conducere a focului (ACCS);
•  creşterea parametrilor de performanţă (bătaie, putere de foc, precizie, mobilitate).

Armament şi muniţii de infanterie

Armament de infanterie cal. 5,45mm, 5,56mm, 7,62mm, 9mm şi muniţia aferentă produse în cadrul filialelor CN ROMARM SA.

Aparatură şi echipamente de observare şi ochire pe timp de zi şi noapte

Din această categorie fac parte echipamente de observare şi ochire care au fost instalate pe mijloacele de luptă din înzestrarea Forţelor Terestre, platforme complexe pentru observatorii înaintaţi şi pentru vehicule de luptă, precum şi dispozitive de observare şi ochire pentru luptătorii individuali.
Se remarcă între acestea completul de aparatură de ochire şi vedere pe timp de noapte pe bază de radiaţii termice, realizat în varianta pe trepied pentru observatorii înaintaţi şi în varianta dispus pe transportoare amfibii blindate pe pneuri -ARGUS F01.

Produsul este organizat ca un sistem care, prin aparatele din componenţa sa, asigură: observarea, cercetarea şi identificarea ţintelor din câmpul tactic, determinarea coordonatelor (azimut, înălţare, distanţă) ţintelor, faţă de punctul de staţie în vederea pregătirii ochirii, prelucrarea datelor şi informaţiilor referitoare la ţintelor observate şi codificarea mesajelor în vederea transmiterii lor radio (date şi voce) către punctul de comandă, posibilitatea coordonării acţiunilor în sprijinul executării şi corectării focului artileriei şi aruncătoarelor, monitorizarea, în condiţii de zi şi noapte, a zonelor de interes în vederea executării cu succes a misiunilor ordonate, interfaţarea cu sisteme de transmisie C4I.
Completul funcţionează atât ca sistem mobil, pe trepied ,cât şi dispus pe vehicule de luptă şi a fost realizat de către SC PRO OPTICA SA prin cooperare internaţională.

Toate dispozitivele de observare şi ochire, pe timp de zi şi pe timp de noapte, (lunete de ochire, binocluri de observare pe timp de zi şi noapte, telemetru laser, dispozitiv de ochire rapidă, ochelari de vedere pe timp de noapte) sunt realizate de către cei doi producători autohtoni la cele mai înalte standarde de calitate, performanţele tehnice ale acestora fiind similare cu cele ale mijloacelor tehnice folosite în armatele moderne ale ţărilor membre NATO.

Echipamente individuale de protecţie balistică

Echipamentele de protecţie balistică realizate în ţară au primit în decursul timpului numeroase aprecieri din partea trupelor române dislocate în teatrele de operaţiuni, fapt ce constituie dovada directă a calităţii şi funcţionalităţii acestora. Preocupările actuale se îndreaptă către îmbunătăţirea caracteristicilor calitative, micşorarea greutăţii, creşterea confortului în purtare şi o mai bună mascare în vizibil şi IR. Cu ocazia DEMEX-2005 au fost prezentate echipamente de protecţie balistică individuală precum plăcile ceramice rezistente la calibrul 7,62 mm PSL, perforant incendiar, cu greutate redusa sau plăcile polimerice rezistente la calibrul 7,62 mm AKM. O premiera ca expunere a fost şi blindajul suplimentar pentru maşinile de luptă ale infanteriei rezistente la proiectilele perforante calibrele 14,5 şi 25mm.

Aruncătoare de bombe şi muniţii de artilerie de calibre NATO

Agenţia de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii MilitareşiAcademia Tehnică Militară,ca unităţi de cercetare, au fost prezente la expoziţia de tehnică militară cu unele dintre cele mai noi rezultate ale activităţilor de cercetare-dezvoltare, cum ar fi o familie de focoase electronice de timp, fuzante şi de proximitate, un model de armă automată de infanterie cal. 5,56x45mm.
Merită amintite sistemul de conducere a focului pentru tun antitanc, sistemul de contramăsuri electronice pentru maşinile blindate, costumul de protecţie pentru pirotehnişti, vesta de protecţie balistică şi nu în ultimul rând costumul de protecţie NBC cu filtroventilaţie.

Mare parte din realizările tehnice prezentate sunt şi consecinţa unor strânse relaţii de cooperare internaţionale atât în domeniul industrial cât şi în domeniul cercetării-dezvoltării, cărora Departamentul pentru Armamente le-a acordat o importanţă majoră şi le-a promovat inclusiv în cadrul reuniunilor Conferinţei Directorilor Naţionali pentru Armamente (CNAD) cât şi a reuniunilor Grupului NATO pentru Forţe Terestre.
În general r elaţiile de cooperare internaţională în domeniul armamentelor reprezintă un element esenţial al întăririi securităţii naţionale, regionale şi internaţionale. Prin dezvoltarea comună a Forţele Armate se poate obţine o nouă dinamică a colaborării în domeniul armamentelor şi, independent de avantajele economice şi tehnologice, aceasta este o cerinţă ce a căpătat o importanţă deosebită în urmă creării, prin voinţă politică, de structuri multilaterale în cadrul NATO. Premisa fundamentală pentru colaborarea eficientă a partenerilor în domeniul armamentelor este stabilirea unui necesarului comun. O a doua premisă este aceea că necesarul trebuie să existe paralel şi în timp şi, deci, să poată fi realizat prin aceeaşi iniţiativă, de la acelaşi nivel tehnologic. Cea de a treia condiţie este satisfacerea intereselor bilaterale la participarea fiecăreia dintre industriile naţionale.
În sprijinul realizării unor colaborări în domeniul armamentelor pot fi aduse următoarele argumente:
•  sistemele de armamente sunt foarte complexe şi tot mai costisitoare;
•  perioada de timp cerută pentru dezvoltarea şi producerea unui nou sistem a crescut foarte mult, încât, adesea, unele componente ale acestuia tind să se învechească sau devin ineficiente în momentul livrării la trupe;
•  viteza creşterii tehnologice măreşte riscul de învechire a sistemelor, dar oferă noi oportunităţi pentru utilizarea unei filosofii iterative de modernizare şi de sisteme cu arhitecturi deschise;
•  scăderea bugetelor de apărare împiedică cumpărarea de mari cantităţi de echipamente şi sisteme noi;
•  unele sisteme vechi pot rămâne sisteme de arme viabile cu îmbunătăţiri modeste;
•  fondurile destinate înzestrării nu vor creşte spectaculos în viitorul apropiat;
În cadrul unei alianţe, cooperarea militară în problema înzestrării urmăreşte mai multe scopuri: politice, militare, economice şi tehnologice. Scopul militar este cel al standardizării tehnicii militare. Dacă standardizarea nu este posibilă, trebuie să se urmărească măcar realizarea unei interoperabilităţi a armamentului, din motive de cooperare militară. Scopul economic poate fi reprezentat de folosirea mai eficientă a mijloacelor financiare destinate apărării. Repartizarea cheltuielilor pentru dezvoltare, împărţirea judicioasă a producţiei, cantitatea mare a produselor, precum şi logistica şi instruirea comune oferă avantaje economice. Scopul tehnologic este reprezentat de intensificarea schimbului de cunoştinţe tehnico-ştiinţifice. Acest schimb reciproc de cunoştinţe şi experienţă sporeşte capacitatea industriilor naţionale, sistemele militare impunând cerinţe tehnologice maxime.
Dezvoltarea în domeniul tehnologiei militare de înalt nivel este extraordinar de costisitoare. În special, atunci când scopul este realizarea unei serii mici, pentru uzul unei singure naţiuni, se depăşesc rapid limitele eficienţei economice. Unirea a două sau mai multor naţiuni pentru dezvoltarea în comun a unor macrosisteme complexe (de exemplu, a unor aparate de zbor) în scopul realizării unei producţii de serie în comun, prin diviziunea muncii sau prin confecţionarea separată pe plan naţional, a fost practicată şi în trecut cu succes. Din punct de vedere tehnic, acest procedeu este realizabil utilizând mai multe forme manageriale:
•  pentru realizarea unor proiecte militare bi- sau multinaţionale, cu o naţiune-pilot, numai unul singur dintre statele participante acţionează la cererea celorlalte state membre, preluând conducerea şi punând la dispoziţie instalaţiile naţionale, personalul şi capacităţile industriale. Se poate cădea de acord asupra unei participări procentuale a capacităţilor partenerilor. Această formă de participare permite o activitate lipsită de fricţiuni în cadrul managementului acestui proiect;
•  asocierea la programe internaţionale permite naţiunilor participante colaborarea cu drepturi egale, menţinând influenţa directă a partenerilor asupra programului. Aceasta impune totuşi un grad ridicat de coordonare, precum şi necesitatea acceptării unor compromisuri. Criteriile cele mai importante sunt următoarele:
- indicaţiile sau contractele se distribuie numai la nivel naţional;
- pentru luarea deciziilor este valabil principiul unanimităţii;
- repartizarea cheltuielilor se face după cota de participare;
- exista dreptul naţional de veto;
- formarea unor agenţii comune este doar temporară;
•  asociaţiile integrate se realizează prin crearea dirijată a unor asociaţii şi firme internaţionale, în scopul realizării proiectelor.
La baza activităţii de colaborare şi de cercetare-dezvoltare în domeniul armamentelor stau următoarele elemente:
• standardizarea, prin care se facilitează colaborarea cât mai strânsă între forţele armate şi o utilizare cât mai eficientă a capacităţilor de cercetare, dezvoltare şi producţie;
• interoperabilitatea, prin care se urmăreşte realizarea unei colaborări eficiente cu alte Forţe Armate;
• interschimbabilitatea, prin care se permite ca două sau mai multe elemente constructive aparţinând unor sisteme de acelaşi tip, să poată fi schimbate între ele;
• compatibilitatea, element care facilitează întrebuinţarea comună a două sau mai multe grupe constructive sau părţi constructive, care sunt utilizate într-un sistem.

VIITORUL - O NOUĂ PROVOCARE

La nivelul CNAD şi a grupului principal de lucru NAAG, urmare a tendinţei de organizare a acestora pe capabilităţi, s-a pus problema stabilirii de către naţiuni a concepţiei şi obiectivelor principale ale procesului de cercetare-dezvoltare, precum şi a domeniilor de cooperare internaţională pe linia cercetării ştiinţifice.
În acest sens, în conformitate cu poziţia oficială a Ministerului Apărării naţionale referitoare la acest domeniu, Departamentul pentru Armamente şi-a stabilit politica viitoare privind direcţiile de acţiune, astfel:
- Sisteme de luptă blindate, cu mobilitate tactică şi strategică;
- Sisteme de arme de mare precizie, integrate pe platforme terestre, navale şi aeriene;
- Mijloace de transport / luptă, pentru forţe de desant şi cercetare;
- Mijloace pentru transport, autospeciale şi autopropulsarea artileriei de calibru mare;
- Sisteme de artilerie şi muniţii standard NATO;
- Echipamente şi sisteme de vedere pe timp de noapte de tip pasiv;
- Tehnici, tehnologii şi sisteme de luptă neletale şi de război psihologic;
- Soldatul viitorului - interoperabilitate la nivelul soldatului;
- Tehnologii de modelare şi simulare a câmpului de luptă;
- Senzori şi platforme de cercetare, sisteme de contramăsuri, de război electronic, de supraveghere terestră şi de desfăşurare a războiului bazat pe reţele;
- Armament individual pentru infanterie / forţe speciale şi muniţii standard NATO;
- Sisteme de apărare sol-aer de mare precizie, pentru protecţia trupelor;
- Sisteme şi tehnologii de decontaminare şi mijloace de protecţie NBC individuale şi colective;
- Tehnologii şi sisteme de detecţie chimică şi radioactivă;
- Sisteme integrate pentru detecţia, identificarea şi avertizarea împotriva agenţilor NBC;
- Sisteme de supraveghere multisenzor pentru combaterea terorismului;
- Sisteme mobile de informaţii, comunicaţii şi comandă;
- Sisteme de comunicaţii securizate individuale şi de grup şi de război informaţional;
- Aplicaţii software pentru managementul luptei, comunicaţiilor, resurselor, managementul crizelor;
- Tehnologii de demilitarizare a muniţiilor, de reciclare şi de neutralizare a carburanţilor şi oxidanţilor.
Toate aceste preocupări vin să confirme complexitatea proceselor de dezvoltare tehnologică, necesitatea cooperării internaţionale în domeniul cercetării-dezvoltării pentru a putea asigura forţele luptătoare cu mijloace şi echipamente la cel mai înalt nivel de performanţă, aliniate la standardele NATO.

Ziua României la sediul NAMSA Joi, 29 Septembrie 2005

  • JW_PLG_SIG_CLICK_TO_ENLARGE namsa2005.jpg

    Delegaţia română la Ziua României de la sediul NAMSA [Luxembourg, septembrie 2005]

Vizualizaţi galeria online integrată la adresa :
http://dpa.ro/ce-facem/relatii-publice/evenimente?start=45#sigFreeIdfeea2dfe7d

În perioada 28-30 septembrie 2005, Departamentul pentru Armamente din Ministerul Apărării Naţionale, împreună cu Direcţia Producţia de Apărare din Ministerului Economiei şi Comerţului şi Direcţia NATO din Ministerul Afacerilor Externe, în colaborare cu Agenţia NATO pentru Mentenanţă şi Aprovizionare, (NAMSA), au organizat manifestaţia intitulatăLa această activitate a participat o delegaţie condusă de locţiitorul şefului Departamentului pentru Armamente, domnul general de flotilă aeriană dr. ing. Ion-Eftimie Sandu, cuprinzând, pe lângă reprezentanţii ministerelor menţionate, 11 directori ai unor agenţi economici autohtoni, din domeniile aeronautic, IT şi logistic (sisteme transport containerizat, confecţii etc.). Selectarea celor 11 firme participante din cadrul a peste 160 companii care şi-au manifestat interesul în această activitate, a avut loc în urma unui proces etapizat, cuprinzând informarea, pregătirea şi înscrierea acestora în baza de date a NAMSA privind potenţialii săi furnizori.

Pe agenda de lucru a reuniunii, considerată "istorică" de către reprezentanţii NAMSA, au figurat informări referitoare la structura organizatorică, responsabilităţile şi procedurile de achiziţie utilizate de Agenţie, precum şi prezentarea, de către firmele româneşti, a capabilităţilor acestora de a furniza produse şi servicii pentru NAMSA.

În cadrul discuţiilor purtate cu Directorii de Programe ai NAMSA, au fost analizate oportunităţile de cooperare bilaterală în domeniile de activitate ale firmelor româneşti participante. Totodată, cu această ocazie, locţiitorul şefului Departamentului pentru Armamente a adresat, personal, invitaţia de participare la Expoziţia de Tehnică şi Tehnologii Militare EXPOMIL/ICOMIL-2005, care va avea loc între 20-23.10.2005, la Bucureşti.

  •  Start 
  •  Prec 
  •  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10 
  •  Următor 
  •  Sfârșit 
Pagina 10 din 10

Evenimente

  • FESTIVITATEA DEPUNERII JURĂMÂNTULUI MILITAR
    Locțiitorul șefului Departamentului pentru armamen...
  • LANSARE COMPETIȚIE PATRIOT FEST
    Secretarul de stat pentru armamente, Gabriel-Benia...
  • Ceremonia deschiderii anului universitar de la Academia Tehnică Militară
    Ministrul apărării naționale la ceremonia deschide...
Go to top